Stareţul Ambrozie

27 Septembrie, 2008 § Lasă un comentariu

Luna octombrie a fiecărui an este luna de prăznuire a doi mari sfinţi, ocrotitori de oraşe româneşti. Mai întâi, în a paisprezecea zi o prăznuim pe Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi, iar în ziua a douăzeci şi noua pe Sfântul Dimitrie Basarabov, ocrotitorul Bucureştiului. Prăznuirea acestor doi sfinţi sunt însoţite de pelerinaje ample, la Iaşi venind anual aproximativ un milion de pelerini din toate colţurile ţării şi nu numai. Pentru noi moldovenii, Sfântul Dimitrie din Basarabi nu este foarte cunoscut.

Cu ajutorul bunului Dumnezeu, am mers de trei ori în pelerinaj la prăznuirea Sfântului Dimitrie. Fiecare dintre aceste drumuri a fost însoţit de un dar de la sfântul din Dealul Mitropoliei. În toamna anului 2007, am avut binecuvântarea de a-l întâlni la hramul Sfântului Dimitrie pe sta-reţul Mănăstirii athonite Zografou, bătrânu Ambrozie. De origine bulgar, părintele conduce de mai mulţi ani această mănăstire din Sfântul Munte.

După ce întreaga noapte am călătorit cu trenul din Iaşi spre Bucureşti, la prima oră am ajuns pe Dealul Patriarhiei. Prin rânduiala lui Dumnezeu şi prin mijlocire unui prieten bulgar am ajuns înainte de slujbă la chilia unde fusese cazat stareţul Ambrozie. Cu toată graba de a ajunge la slujbă, părintele a zăbovit preţ de câteva minute pentru a ne spune un cuvânt de folos. A fost primul „contact” avut cu un stareţ athonit.

Apoi am mers apoi împreună la Sfânta Liturghie în Catedrala Patriarhală, iar la final m-am închinat împreună cu delegaţia athonită la moaştele Sfântului Dimitrie. Era a treia oară când părintele Ambrozie venea la sărbătoarea sfântului. După propria mărturie, stareţul are o evlavie deosebită pentru Sfântul Dimitrie întrucât şi el a fost bulgar (satul Basarabi e situat în Bulgaria la sud de Dunăre). Şi de fiecare dată când trece Dunărea se roagă pentru buna înţelegere dintre poporul român şi cel bulgar.

A doua zi, fiind duminică, delegaţia athonită a mers pentru a sluji Sfânta Liturghie la Mânăstirea Turnu din Târgşorul Vechi de lângă Ploieşti. Am avut bucuria de a fi şi eu prezent la aceasta slujba. S-a slujit în limba română şi în limba slavonă, iar Axionul a fost cântat de unul din părinţii athoniţi ce îl însoţeau pe stareţul Ambrozie. Slujba s-a încheiat cu un cuvânt rostit de stareţ. El a vorbit în special de câteva icoane făcătoare de minuni de la mănăstirea pe care o povăţuieşte.

Părintele şi-a continuat pelerinajul în Oltenia, iar noi ne-am întors în dulcele Târg al Ieşilor, plini de bucuria întâlnirii cu acest om cu viaţă sfântă care prin simplitatea lui ne-a umplut inimile de binecuvântarea Grădinii Maicii Domnului, a Sfântului Munte Athos.

Lasă un răspuns

What’s this?

You are currently reading Stareţul Ambrozie at Cidade de Deus.

meta

