Sfântul Nicolae Velimirovici „Cele IV aşezăminte ale Sfântului Naum al Ohridei” Editura Predania, 2008

31 Octombrie, 2008 § 1 comentariu

Recenzie de Ciprian Voicilă

Editura Predania continua cu consecventa si daruire seria traducerilor din cartile Sfantului Episcop al Ohridei si Jicei. Nu stiu daca s-a spus pana acum, dar daca nu o spun eu acum, toate cartile aduse pe lume de editura Predania se remarca in inflatia de carti duhovnicesti de pe piata de carte din Romania prin doua caracteristici: sunt frumoase din punct de vedere grafic si sunt traduse intr-o limba cu parfum de alte vremi. Sufletul cartii se bucura de convietuirea armonioasa cu un trup pe masura lui.

De aceasta data am in fata o alcatuire a Sfantului Nicolae Velimirovici „dupa o predanie straveche din Makedonia”. In 29 de pagini citim dialogul purtat intre Sfantul Naum al Ohridei(unul dintre ucenicii Sfintilor Chiril si Methodie) si fii sai nascuti din Duh. Un dialog pe marginea gropii care se inscrie intr-o adevarata categorie de texte filosofice si ascetice care fascineaza intreaga fiinta a omului prin dramatismul si consecintele sale. Prestigiul neegalat al celui mai cunoscut dialog platonician, Phaidon, provine tot de aici. Socrate moare linistit demonstrand prin moartea sa adevarul filosofiei sale de viata. Iata un paradox pe care va trebui sa il resolve fiecare dintre noi: moartea noastra va fi testul suprem si ultim al valabilitatii vietii noastre.

In fata obstei adanc intristate de apropierea sfarsitului staretului lor, stand „adunati cu totii in jurul parintelui lor duhovnicesc, precum albinele in jurul matcii”, Sfantul le lasa intreaga sa viata mostenire, sintetizand-o in patru invataturi de suflet mantuitoare, patru „asezaminte”. „Ascultati, dar si tineti minte, fratilor, aceste patru cuvinte: Trezirea, Pocainta, Curatirea, Impartasirea. Acestea sant patru trepte pe calea mantuirii! Cel ce vrea sa se desavarseasca trebuie sa urce aceste patru trepte.”

Prima treapta este trezirea din starea de pacat si de nestiinta. „Cata vreme pacatuieste in trup, sufletul este adormit, asa ca nu se cunoaste nici pe sine, nici pe Ziditorul sau. Este imbatat de pacat ca de o bautura tare si imbatat zace in trup ca intr-un pat pentru bolnavi. Adormit si imbatat, sufletul nu cunoaste alta placere decat cea care vine prin trup. (…) Un astfel de suflet nu este calauzit de minte, ci de trup- iar trupul este in sine tarana oarba”. Trezirea poate sa survina in timpul vietii sau in al doisprezecelea ceas: „Fericiti cei ce degraba se trezesc! Acestia sant asemenea oamenilor ce se scoala devreme in zori si ziua intreaga cugeta, privesc si lucreaza cu trezvie. Iar cei ce se trezesc la ceasul mortii sant precum cei trandavi, care intreaga zi au dormit si abia la apusul soarelui deschid ochii si se intreaba: „Unde santem? Cine ne-a trimis, si de ce am ajuns aici?” „.

A doua treapta, pocainta, are, la randul ei, patru trepte: „Ea poate fi mica,mijlocie, mare si desavarsita sau evanghelica. Nemultumirea de sine este mica pocainta. Rusinea de sine pricinuita de faradelegi si pacate este o pocainta de mijloc. Mania de sine din pricina nelegiuirilor si pacatelor avute este mare pocainta. Iar ura de sine este pocainta desavarsita sau evanghelica”.

Curatirea este osteneala „cu postul, cu rugaciunea, cu milostenia, cu plangerea, cu iertarea pacatelor celorlalti, cu infranarea, curatia trupeasca si duhovniceasca, cugetarea la Dumnezeu, cu pomenirea mortii si a infricosatoarei Judecati a lui Dumnezeu, cu cugetarea la fericirea vesnica a dreptului si la cumplitele munci ale pacatosului in iad, si cu toate celelalte poruncite in Evanghelie, de Sfintii Parinti ai Bisericii talcuite si in pilde infatisate. Toate acestea-t oate, de la cele mai mari pana la cele mai mici-, slujesc la curatirea sufletului de pacate”.

Impartasirea este unirea cu Dumnezeu „prin minte, prin cuvinte si prin fapte, adica prin minte, prin simtaminte si prin vointa”. Cugetand cu mintea la lucrurile existente asa cum Dumnezeu se gandeste la ele, gandindu-ne neincetat la El, ne unim prin minte cu Domnul. Iubind ceea ce iubeste El ne unim cu Domnul prin inima. Implinind poruncile dumnezeiesti ne unim cu Domnul prin sufletul nostru. Unirea desavarsita cu el o realizam prin Impartasania cu trupul si sangele Fiului lui Dumnezeu. „In aceasta sant toate, ea este totul”.

Asteptam cu nerabdare noile bucurii duhovnicesti pe care ni le pregatesc inimosii de la editura Predania.

sursa: Cartea ortodoxă

Anunțuri

Tagged: , ,

§ One Response to Sfântul Nicolae Velimirovici „Cele IV aşezăminte ale Sfântului Naum al Ohridei” Editura Predania, 2008

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Sfântul Nicolae Velimirovici „Cele IV aşezăminte ale Sfântului Naum al Ohridei” Editura Predania, 2008 at Cidade de Deus.

meta

%d blogeri au apreciat asta: