Sorin Dumitrescu – un mentor al iconologiei

26 Aprilie, 2010 § 1 comentariu

Vineri, 23 aprilie, de Sfantul Gheorghe, Aula Magna a Universitatii „Petre Andrei” din Iasi a fost inundata de spiritualitate cu prilejul lansarii volumului „Noi si icoana”, semnat de pictorul si scriitorul Sorin Dumitrescu.

Volumul pune la dispoziţie o cercetare sistematică de proporţii a fundamentelor teologice ale icoanei, a iconologiilor principalelor iconografii ale praznicelor Bisericii, a modelelor şi procedurilor iconice care deosebesc riguros „împărătescul” icoanei Tradiţiei de paradigma paradisiacă a tabloului religios, de asemenea, un studiu detaliat, şi peste tot bogat argumentat cu imagini, al asemănării iconice. Cartea artistului este o pledoarie pentru revenirea la icoane.

Sorin Dumitrescu, care a explicat celor prezenţi de ce a ales să pună pe coperta lucrării pe care a realizat-o imaginea năframei regelui Abgar. „Năframa regelui Abgar a fost descoperită în anul 1994 la biserica armenească din Genova şi este importantă pentru că este modelul iconic. Creştinismul este o religie vizuală şi începe când Dumnezeu Se întoarce cu faţa. Dumnezeu Se arată prima dată, după căderea lui Adam şi a Evei, lui Moise, cu spatele. La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu faţa către noi. Atunci începe creştinismul. Dispariţia icoanei din sfera preocupărilor academice de la noi a produs un creştinism ininteligibil care a determinat populaţia de la noi să se comporte magic. Soluţia nu este să se introducă anumite cursuri, ci ca întreg învăţământul să fie inundat de icoană, să se iconicizeze”

„Crestinismul este o religie vizuala. Disparitia icoanei din invatamantul religios a dus la un comportament magic. Toate cursurile ar trebui sa revina la Sfintii Parinti, care sunt toti vizuali „, a  explicat pictorul Sorin Dumitrescu. Maestrul a demonstrat in fata celor prezenti de ce „la nivel de doctrine religiile nu se vor impaca niciodata fara icoana”.

Dupa cum afirma maestrul Sorin Dumitrescu la Bucuresti atunci cand si-a lansat cartea, „fara a reprezenta un manual la propriu, Noi si Icoana pune la dispozitie o cercetare sistematica si de proportii a fundamentelor teologice ale icoanei, a iconologiilor principalelor iconograiii ale praznicelor Bisericii, ale modelelor si procedurilor iconice care deosebesc riguros imparatescul icoanei Traditiei, de paradigma paradisiaca a tabloului religios, de asemenea un studiu detaliat, si peste tot bogat argumentat cu imagini, al alunecarilor asemanarii iconice.

Cele 32 de studii de iconologie pot constitui prolegomenele unei teologii a Asemanarii. Daca la originea cristologiei, a teologiei Chipului, s-a aflat, in mod paradoxal, iconoclasmul bizantin, atunci, la fel de paradoxal. iconoclasmul latin si tragicele sale consecinte in cultura laica de astazi s-ar putea afla si ele a originea unei posibile pnevmatologii. In icoana, asemanarea iconica este gazda Domnului, a Maicii Sale si a sfintilor Sai. Spalata de ploaie — zice Parintele Gherman, Patriarhul Constantinopolului — pe lemnul icoanei se poate taia ceapa

Povestea icoanei de pe coperta

Tradiţia spune ca adevăratul chip al lui Iisus Hristos nu a fost zugrăvit niciodată de mâini omeneşti, cât a trăit printre oameni şi că numai El însuşi s-ar fi autoportretizat, în mod tainic de două ori. Odată când regele Abgar al Edessei i-a trimis o solie cu misiunea de a-l zugrăvi, iar el şi-ar fi imprimat singur chipul într-un văl pe care l-a dăruit apoi numitului rege şi, a doua oară, în timpul calvarului, când o femeie miloasă din mulţime, numită Veronica, i-ar fi oferit năframa ca să se şteargă de sânge şi Iisus i-ar fi restituit-o cu chipul Său întipărit pe ea. Conform tradiţiei, prima imagine a fost dusă cu mare alai de la Edessa la Constantinopol, după triumful ortodoxiei asupra iconoclasmului şi ar fi devenit prototipul icoanelor lui Iisus în Răsărit, iar cea de a doua ar fi ajuns în patrimoniul catedralei Sfântului Petru din Roma şi s-ar fi impus ca prototip al icoanelor Mântuitorului în Apus. Astfel s-a răspândit credinţa în existenţa icoanelor nefăcute de mâini omeneşti (acheiropoietai).

sursa: blog.pustniculdigital.info flacarais.ro www.ziarullumina.ro

Volumul pune la dispoziţie o cercetare sistematică de proporţii a fundamentelor teologice ale icoanei, a iconologiilor principalelor iconografii ale praznicelor Bisericii, a modelelor şi procedurilor iconice care deosebesc riguros „împărătescul” icoanei Tradiţiei de paradigma paradisiacă a tabloului religios, de asemenea, un studiu detaliat, şi peste tot bogat argumentat cu imagini, al asemănării iconice.

Tagged:

§ One Response to Sorin Dumitrescu – un mentor al iconologiei

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

What’s this?

You are currently reading Sorin Dumitrescu – un mentor al iconologiei at Cidade de Deus.

meta

%d blogeri au apreciat asta: